Nadřazené téma

Vstupní průvod - střípky z pramenů

Kadidlo

7. století - Ordo Romanus I

 

A [jáhni] jdou s ním [s papežem] a podpírají ho. A podjáhen s kadidelnicí jde před ním a vkládá kadidlo.

Et illi (…) procedunt cum ipso sustentantes eum. Tunc subdiaconus sequens cum thymiamaterio procedit ante ipsum mittens incensum.

 

Kříž

7. stol. - Ordo Romanus I

 

Brzy ráno předejde všechen klérus papeže – vyjma těch, kteří mají povinnost papeže doprovázet, jak bylo řečeno výše – do kostela, který byl předem ohlášen jako stacionální. V kostele sedí v presbytáři a očekávají papeže: almužník a nosiči a ti, kdo nesou kříže.

Prima mane praecedit omnis clerus apostolicum ad ecclesiam ubi statio antea fuerit denunciata, exceptis his qui in obsequio illius comitantur ut supra diximus : et exspectantes pontificem in ecclesia cum supplementario et baiulis et reliquis qui cruces portant, sedentes in presbyterio.

9. stol. - Ordo Romanus XV.

 

Jako první jde se zpěvem sedm křížů a přijdou do kostela ohlášeného jako stacionální. Kříže odloží na dva podstavce položené křížem poblíž stupně na pravé straně.

Primetus enim procedunt crucis septem cum psallentio et veniunt ad ecclesiam ubi statio denuntiata fuerit et ponunt ipsas super dua materia in cruce posita prope gradu in dexteram partem.

1968 - Instrukce Pontificales ritus

 

Kvůli větší důstojnosti a úctě ke kříži, ať je v průvodu nesen kříž pouze jeden. Ten bude, pokud je přítomen arcibiskup, křížem arcibiskupským, ovšem neseným v čele průvodu s obrazem ukřižovaného obráceným vně. Kříž nesený v průvodu potom bude chvályhodně umístěn u oltáře, aby sloužil jako oltářní kříž.

Unica crux deferatur in processione, ad maiorem dignitatem et venerationem crucis procurandam; quae, si adest Archiepiscopus, erit crux archiepiscopalis, in capite tamen processionis deferenda, cum imagine Crucifixi in anteriore parte posita. Crux, in processione delata, postea iuxta altare laudabiliter erigitur, ita ut fiat crux ipsa altaris.

 

Svíce

7. století - Ordo Romanus I

 

Až před oltář jde před papežem sedm akolytů ze čtvrti, na niž ten den připadá služba. Nesou sedm hořících svící.

Et septem acolythi illius regionis cuius dies fuerit, portantes septem cereostata accensa, praecedunt ante pontificem usque ante altare.

8. století - Ordo Romanus IV

 

Potom pod/jáhen mající na starosti dary rozsvítí před sakristií dvě svíce jako světla pro papeže, což je odvěký obyčej. A předejde před papežem a položí svíce do dvou svícnů za oltářem, napravo a nalevo.

Deinde oblationarius iluminat duo ceres ante secretario pro luminaria pontificis, quod est consuetudo omni tempore et antecedit ante pontifex et ponit eos retro altare in duo candelabra, destro levaque.

 

Evangeliář

8. století - Ordo Romanus I

 

Papež nalistuje evangelium, které se bude číst (...) a pokud je to pro velikost evangeliáře nezbytné, drží mu jej při tom ve vélu dva akolyté. Když je to hotovo, odnese akolyta evangeliář před oltář. Doprovází jej ceremoniář, který od něj evanegliář převezme do véla a uctivým způsobem jej položí na oltář.

[Pontifex] parat evangelium qui lecturus est (...) et si necesse fuerit propter maiora evangelia duobus acolythis super planetas tenentibus parat evangelium. Quo facto acolythus defert evangelium usque ante altare in presbyterium, praecedente eum subdiacono sequente, qui eum desuper planetam suscipiens manibus suis honorifice super altare ponat.

9. století - Amalarius z Met

 

Předchází kadidlo v kadidelnici (...) pak jsou jsou neseny svícny (...) následují podjáhni (...) k nimž se připojuje evangeliář (...). Biskup a ti, kdo jdou s ním, následují evangeliář.

Praevenit in thuribulo thymiama (...) Dein ferantur candelabra (...) sequantur subdiaconi, (...) Evangelium illis jungatur (...) Episcopus et sibi conjuncti Evangelium sequantur.