Chléb a víno ke mši
Základní parametry
Církev se řídila Kristovým příkladem a vždy používala k slavení hostiny Páně chléb a víno s vodou.
Chléb k slavení eucharistie musí být čistě pšeničný, nedávno pečený a podle starobylé tradice latinské církve nekvašený.
Zřetelnost znamení vyžaduje, aby látka k slavení eucharistie měla vzhled opravdového pokrmu. Eucharistický chléb, i když nekvašený a v tradiční podobě, má být takový, aby kněz při mši slavené s účastí lidu mohl hostii opravdu lámat na několik částí a aspoň některým věřícím je podat. Tím se však vůbec nevylučují malé hostie, když to vyžaduje počet těch, kdo přistupují ke svatému přijímání, a jiné pastorační důvody. Ale gesto lámání chleba — podle něho se v apoštolské době jednoduše označovala eucharistie — projeví smysl a důležitost znamení jednoty všech v jednom chlebě i znamení lásky jasněji, protože se mezi bratry rozděluje jeden chléb.
Víno k slavení eucharistie musí být z plodu révy (srov. Lk 22,18), přírodní a čisté, tj. nesmíšené s cizími látkami.
Velmi pečlivě je třeba dbát, aby chléb a víno určené k eucharistii byly uchovávány v bezvadném stavu, tj. musí se dbát, aby víno nezkyslo a chléb aby se nezkazil nebo příliš neztvrdl, takže by bylo těžké ho lámat.
324. Zpozoruje-li kněz po proměňování anebo při přijímání, že nebylo nalito víno, nýbrž voda, vyleje vodu do nějaké nádoby, do kalicha naleje víno s vodou, promění je pronesením té části zprávy o ustanovení, která se týká proměňování kalicha, aniž by musel znovu proměňovat chléb.
(Všeobecné pokyny k Římskému misálu, č. 319-324)
Upřesnění
Chléb připravený z jiných surovin, třebaže obilných, nebo ten, do něhož byla přimíchána jiná surovina než mouka v takovém množství, že podle obecného mínění nejde o pšeničný chléb, není platnou materií ke slavení oběti a svátosti eucharistie. Je vážným přestupkem přidávat při zhotovování eucharistického chleba další látky, jako ovoce, cukr nebo med. Je samozřejmé, že hostie musí připravovat lidé, kteří vynikají nejen svou poctivostí, ale též zkušeností v jeho přípravě a kteří jsou vybaveni potřebnými nástroji.
S největší péčí ať je dbáno na to, aby víno připravené k eucharistii bylo uchováno v dokonalém stavu a nezoctovatělo. Je naprosto zakázané používat víno, u něhož jsou pochyby o jeho pravosti a složení. Církev totiž požaduje jistotu pro podmínky nutné k platnosti svátostí. Není přípustná žádná záminka pro použití jiných nápojů jakéhokoliv typu, které nejsou platnou materií.
(Instrukce Redemptionis sacramentum ze dne 15. 3. 2004, č. 49-50)
Ordinář je povinen připomínat kněžím, zvláště farářům a rektorům kostelů, že zodpovídají za kontrolu toho, kdo poskytuje chléb a víno pro slavení eucharistie a zda se jedná o vhodnou materii. Kromě toho přísluší ordinářovi, aby informoval výrobce chleba a vína pro slavení eucharistie o normách a vyzýval je k jejich naprostému dodržování. Ti, kdo vyrábějí chléb a produkují víno pro slavení, si ve svém svědomí musí uvědomovat, že jejich dílo směřuje k eucharistické oběti, což od nich vyžaduje poctivost, zodpovědnost a odbornost.
(Okružní list biskupům ohledně chleba a vína pro slavení eucharistie ze dne 15. 6. 2017, č. 2 a 6)
Jelikož jsou materie a forma zakotveny v Písmu a Tradici, nikdy nezávisely a ani nemohou záviset na vůli jednotlivce nebo jednotlivého společenství. Úkolem církve není určovat materii a formu podle libovůle nebo svévole kohokoli, ale chránit podstatu svátostí (salva illorum substantia) a v poslušnosti vůči působení Ducha je autoritativně definovat. U všech svátostí se v každém případě pro platnost slavení vždy vyžadovalo dodržování jak materie, tak formy, a to s vědomím, že svévolné změny jedné a/nebo druhé – jejichž závažnost a neplatnost je třeba pokaždé zjistit – ohrožují účinné udělování svátostné milosti ke zjevné škodě věřících. Materie i forma, shrnuté v Kodexu kanonického práva, jsou stanoveny v liturgických knihách vydaných příslušnými autoritami. Je třeba věrně je dodržovat, aniž by se „cokoli přidávalo, ubíralo nebo měnilo“.
(Kongregace pro nauku víry, Nóta Gestis verbisque ze dne 2. 2. 2024, č. 15 a 17)
Nízkolepkové hostie, nealkoholické víno, genetické modifikace
Kongregace pro nauku víry v Okružním listě předsedům biskupských konferencí ohledně užívání chleba se sníženým množstvím lepku a moštu jako materie eucharistie (z 24. července 2003, č. j. 89/78 – 17498) vyhlásila normy týkající se osob, které z různých závažných důvodů nemohou přijímat běžným způsobem připravený chléb nebo
víno přírodně kvašené.
a) „Hostie, které neobsahují žádný lepek, jsou pro eucharistii neplatnou materií. Platnou materií jsou hostie částečně zbavené lepku a takové, v nichž je přítomno takové množství lepku, které je dostatečné pro přípravu chleba bez přidávání cizích substancí a bez používání takových postupů, jež by zbavily chleba jeho přirozeného charakteru“ (A. 1–2).
b) „Stejně tak čerstvá nebo i konzervovaná hroznová šťáva, jejíž kvašení bylo přerušeno postupy, které nemění její charakter (jako např. zmrazení), je pro eucharistii platnou látkou“ (A. 3).
c) „Ordináři jsou oprávněni udělit povolení používat chléb s nízkým obsahem lepku nebo mošt jako eucharistické materie jednotlivým věřícím nebo kněžím. Povolení se obvykle uděluje na dobu, po níž trvá situace, která ho odůvodnila“ (C. 1).
Tatáž kongregace kromě toho rozhodla, že eucharistickou materii vyrobenou z organismů geneticky modifikovaných lze považovat za materii platnou (srov. dopis prefekta Kongregace pro bohoslužbu a svátosti, 9. prosince 2013, č. j. 89/78 – 44897).
(Okružní list biskupům ohledně chleba a vína pro slavení eucharistie ze dne 15. 6. 2017, č. 4-5)
Doporučení ČBK
Dokument Liturgické komise ČBK Svaté přijímání a bezlepková dieta naleznete ke stažení v pdf zde, případně zde.
Česká biskupská konference, na základě vyjádření odborníků, po projednání na 139. plenárním zasedání dne 24. dubna 2024, doporučuje následující produkt jako vhodnou bezalkoholovou materii pro slavení liturgie kněžími, kteří z terapeutických důvodů nemohou požívat alkohol: Čistý hroznový pasterizovaný mošt "mešní" (Hrozny pocházejí ze Znojemské podoblasti, obec Jezeřany-Maršovice, jsou ošetřeny pouze BIO postřiky; vylisovaný mošt je pasterizovaný a plněný do lahviček o objemu 0,25 l a 0,75 l se šroubovým uzávěrem, po otevření vydrží v chladu i 10 dní; Mošty vyrábí společně sestry Františkánky a VINNÉ SKLEPY MARŠOVICE v.o.s.) K dostání ve VINCAFÉ FILOMENKA, Brno. Podmínkou pro mimořádné používání této materie ke slavení mše sv. je vždy písemný souhlas ordináře.
Ilustrační foto: Tomáš Ciganek (ČaV), Betty Hornikova (ČaV), VS Maršovice.