Více paškálů při velikonoční vigilii?

Více farností, více kostelů a jen jeden kněz, jedny velikonoční obřady. Na těchto místech se může objevit otázka, jak naložit s velikonoční svící či více velikonočními svícemi pro jednotlivé kostely, v nichž se během roku konají křty a pohřby. Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď, jak ukazuje tento článek z března 2018.

Biskupská konference Spojených států amerických představila tento návrh: 

Římský misál, který nebere v potaz pastorační situaci misijních církví nebo sloučených farností, uvádí, že se užívá pouze jedna velikonoční svíce. Aby bylo možné vyhovět konkrétním okolnostem, mohl by sekretariát Kongregace pro bohoslužbu a svátosti navrhnout, že na velikonoční vigilii mohou být svíce určené pro filiální nebo jiné farní kostely, přičemž budou připraveny předem a budou požehnány spolu s hlavní svící. Je možné, že je budou držet jáhni nebo jiní zástupci těchto kostelů. V souladu s rubrikami bude při zapalování od ohně a při průvodu svítit pouze jedna svíce (hlavní nebo ta, která zůstane v tomto konkrétním kostele). Když jsou rozsvěceny svíčky shromážděných, mohly by být rozsvíceny také tyto další velikonoční svíce a drženy někým na daném místě ve shromáždění – nikoli však příliš vysoko, aby výjimečnost jedné hlavní svíce zůstala zachována. Když se po skončení zpěvu Exsultet zhasnou svíčky věřících, odloží se také ostatní paškály. O velikonoční neděli se tyto svíce odnesou do filiálních nebo jiných farních kostelů, zapálí a ve vstupním průvodu první mše se vnesou do kostela a umístí v presbytáři.

Je to dobré řešení? Při promýšlení, jak prakticky postupovat, je vhodné mít na paměti následující výčet řešení špatných:

 

1. Při velikonoční vigilii se použije více paškálů

Tato možnost není správná, protože velikonoční svíce je symbolem vzkříšeného Krista. Jako je zakázáno použít více křížů při velkopátečním uctívání kříže, více křížů v průvodu či na oltáři, tak je také nutné mít pouze jednu velikonoční svíci. Je totiž jen jeden Kristus, jedna oběť, jedna církev. Církev explicitně stanovuje, že se má připravit „jen jeden paškál“.

 

2. Při velikonoční vigilii se použije jeden paškál, ale na Boží hod ráno se v kostelích slavnostně zapálí „místní paškály“. 

Tato možnost není správná, protože to, co dělá ze svíce znamení vzkříšeného Krista, je modlitba Exsultet. Vyrývání kříže, písmen a letopočtu a vtištění zrn – to je příprava. Jako ke svatému přijímání nestačí pouze připravit víno do kalicha jeho smícháním s vodou, ale je nutné pronést eucharistickou modlitbu, tak také nestačí příprava svíce bez modlitby Exsultet. Svíce, nad níž nezazněl Exsultet, není znamením vzkříšeného Krista, jako hostie bez eucharistické modlitby nejsou Kristovým tělem.

 

3. Při velikonoční vigilii se role ostatních paškálů upozadí.

Tato možnost, kterou nabízí konference amerických biskupů, není správná, protože Exsultet se zpívá nad jedinou svící, symbolem jediného Krista. Ostatní paškály, nesené zástupci ostatních kostelů mezi ostatními lidmi se svíčkami, mají stejnou hodnotu jako tyto malé svíčky. Tak jako se znamením Krista nestanou svíčky v rukou lidí, tak se jím nestanou ani takto „upozaděné“ paškály.

 

4. Při vigilii se použije jeden paškál a v ostatních kostelích se na starých svících přelepí letopočet.

Tato možnost není správná, neboť velikonoční svíce musí být každý rok nová. Církev explicitně přikazuje, že „paškál má být připraven každý rok nový“ a „nesmí být padělaný“.

 

5. Při vigilii se použije jeden paškál a svíce pro ostatní kostely se požehnají zvlášť před nedělní ranní bohoslužbou.

Tato možnost – která vychází z některých starších rubrik před obnovou liturgie ve 20. století – není správná, neboť jedinou žehnací modlitbou svíce je Exsultet. Ten není možné zpívat v neděli ráno, neboť slova „dnes je slavnost veliké noci... to je ta noc... “ by nebyla pravdivá. 

 

6. Při vigilii se použije jeden paškál a rezignuje se na vlastní paškály v dalších kostelích.

Tato možnost by znamenala, že velikonoční svíce bude v ostatních kostelích chybět při křtech nebo pohřbech, nebo že se bude neustále převážet.   

 

Velikonoční vigilie je nejdůležitější bohoslužbou v roce, je třeba ji slavit hluboce, důstojně, vznešeně a používat pravdivá znamení. Paškál je Kristus! Není jedno, jakým způsobem s ním zacházíme. Jaké je tedy správné řešení? Je v některých výše uvedených bodech chyba? Existuje ještě jiná možnost? Napište, prosím, na liturgie.cz@gmail.com

P. Radek Tichý