Rituální mše, předsedající a koncelebranti

Když se koná svatba, křest nebo pomazání nemocných ve mši, je možné, aby si více přítomných "rozdělilo úkoly"? Na tuto otázku odpovídá ve svém článku P. Pavel Kopeček

V nedávné době jsem odpovídal na dotaz, zda je možné, aby svatební obřad vedl jiný duchovní, než předsedající mešní liturgii. Tato otázka rozproudily v mé mysli množství myšlenek, které ubíhaly různými směry a vedly k rozhodnutí vše si ozřejmit a ujasnit.

dk12503.jpg

V současném Římském misálu nacházíme nejen mešní formuláře rituálních mší (mše spojené s různými obřady), ale tato liturgická kniha dává možnost a „upřednostňuje“ kněžskou koncelebraci. Mohli bychom i v eklesiálním významu uvažovat, že všichni účastníci slaví liturgii spolu s předsedajícím – koncelebrují. Pokoncilní mešní liturgie je koncipována jako missa cum diacono, při níž jsou role předsedajícího, jáhna a koncelebrujících kněží jasně stanoveny. Při rituálních mších se však nabízí otázka, zda se tito duchovní mohou mohou zapojit nebo dokonce předsedat obřadům křtu, uzavírání manželství, pomazání nemocných a pohřbu? Je v rituálních mších vhodné rozdělení služeb a co největší „zapojení“ přítomných duchovních?

dsc5950.jpg

Pokoncilní liturgie začlenila udílení svátostí do mše, přičemž ponechala možnost jejich slavení i mimo mši, a tudíž tvoří jeden liturgický útvar s jedním předsedajícím. Při rituálních mších se služba předsedajícího vztahuje jak na mešní liturgii, tak i na konkrétní obřad. Nelze mezi koncelebrující kněze aplikovat princip „rozdělení služeb“, aby se zapojili do slavení v rámci eklesiality nebo subsidiarity. Zapojení přítomných duchovních je v rituálních mších možné v případě velkého počtu přijímajících: při velkém počtu křtěnců je možné, že křtí i další kněží; zřejmé je to při udílení svátosti nemocných. 

stv0406.jpg

Direktář pro mše s dětmi doporučuje, že při „dětských mších“ má být jen jeden předsedající bez koncelebrujících kněží. Dialogický charakter liturgie, ke kterému jsou slavením děti vedeny, má mít zřetelně definovány všechny účastníky mše. Větší množství kněží by mohlo vést ke špatnému chápání funkce předsedajícího. Děti musí vizuálně vnímat, že je jen jeden předsedající, který pronáší eulogii (eucharistickou modlitbu pro mše s dětmi) a nestřídá se ve svém předsednictví s jiným duchovním. Podobně je to i při slavení eucharistie v malých společenstvích. 

P. Pavel Kopeček