Rébus cyklů A-B-C

Některé dny liturgického roku nabízejí více možností volby biblických textů. Varhaníci, lektoři či kantoři se mohou potýkat s vlastní nejistotou nebo dokonce s nutností rychle zaměnit připravené čtení či žalm za to, které jim přede mší svatou sdělí kněz. V článku přinášíme celkový přehled daných dní a těchto „liturgických pastí“.

Kontext obnovy liturgie po koncilu 

Druhý vatikánský koncil stanovil, aby se ve mši svaté poskytl bohatěji prostřený stůl Božího slova a šířeji se otevřel přístup k pokladům Bible tím, že se zavedou roční cykly čtení (viz SC 51). Až do té doby se totiž ve mši četla jen dvě čtení, každý rok stejná; a mimo postní dobu a oktávy se ve všední dny čtení opakovala z neděle. Otázka zněla, zda mají být ve mši čtení opět tři jako kdysi, nebo nadále jen dvě, a zda by měl být jejich cyklus tříletý nebo čtyřletý. Se souhlasem svatého papeže Pavla VI. byl pro neděle a slavnosti zvolen tříletý cyklus, přičemž každý rok je charakterizován polosouvislou četbou jednoho synoptického evangelia. V roce 1967 byl publikován Řád čtení pro neděle, férie a svátky svatých, k němuž se měly vyjádřit biskupské konference, jimi jmenovaní odborníci a účastníci biskupské synody. Jejich připomínky byly zapracovány a v roce 1969 byl papežem schválen Řád mešních čtení, který používáme v našich lekcionářích. Ten byl upraven druhým vydáním z r. 1983. 

Cykly čtení Písma a "hybridní dny" 

Současné uspořádání cyklů je známé: 

  • neděle, některé slavnosti, některé svátky – volba na základě cyklu A, B, C
  • všední dny liturgického mezidobí – první čtení se žalmem volba na základě cyklu 1, 2
  • některé slavnosti, některé svátky, všední dny liturgických dob, feriální evangelia v mezidobí – každý rok stejné čtení

Volba čtení u některých svátků a slavností dostala v r. 1969 hybridní podobu: neevangelní čtení se berou každý rok stejná, ale evangelium se mění dle cyklu A, B, C. Jednalo se o tyto dny: svátek Svaté rodiny, svátek Křtu Páně, Květná neděle, Velikonoční vigilie, slavnost Nanebevstoupení Páně. 

Ve druhém vydání Řádu mešních čtení v r. 1983 se situace zkomplikovala. Svátky Svaté rodiny a Křtu Páně dostaly novou možnost vzít jako první a druhé čtení variantní texty ad libitum podle ročního cyklu A, B, C. U slavnosti Nanebevstoupení Páně byla tato možnost dána pouze u druhého čtení. Nově byly rozděleny lekce evangelia do cyklů v případě slavnosti Seslání Ducha Svatého a druhé čtení dostalo varianty ad libitum

Jak je to tedy dnes? 

U následujících dní je třeba počítat s variantami a konkrétní podobu bohoslužby předem domluvit s knězem: 

Slavnost Narození Páně

Každá ze tří mší (v noci – za svítání – ve dne) má sice každý rok stejné čtení, ale kněz může s ohledem na společenství věřících vybrat čtení, která se nejvíce hodí (tedy například v noci číst čtení ze dne apod.)

Svátek Křtu Páně

1. čtení se čte z cyklu A, ale v cyklu B či C se může vzít alternativní dle daného cyklu. 
2. čtení se čte z cyklu A, ale v cyklu B či C se může vzít alternativní dle daného cyklu.
Evangelium se bere povinně dle cyklu A, B, C.

Svátek Svaté rodiny

1. čtení se čte z cyklu A, ale v cyklu B či C se může vzít alternativní dle daného cyklu.
2. čtení se čte z cyklu A, ale v cyklu B či C se může vzít alternativní dle daného cyklu.
Evangelium se bere povinně dle cyklu A, B, C

3., 4., a 5. neděle postní 

Všechna čtení se berou z cyklu A, B, C; konají-li se ovšem skrutinia, je možné vzít všechna čtení z cyklu A. 

Květná (pašijová) neděle

Evangelium v průvodu s ratolestmi se bere povinně dle cyklu A, B, C.
1. čtení je každý rok stejné.
2. čtení je každý rok stejné.
Pašije se berou povinně dle cyklu A, B, C.

Velikonoční vigilie

Starozákonní čtení jsou každý rok stejná, je možné některá vynechat.
Epištola je každý rok stejná.
Evangelium se bere povinně dle cyklu A, B, C.

Slavnost Zmrtvýchvstání Páně – mše ve dne

Všechna čtení jsou každý rok stejná, ale na místo předepsaného evangelia je možné vzít evangelium z vigilie (dle cyklu A, B, C) nebo při večerní mši evangelium o emauzských učednících. 

Slavnost Nanebevstoupení Páně

1. čtení je každý rok stejné.
2. čtení se čte z cyklu A, ale v cyklu B či C se může vzít alternativní dle daného cyklu.
evangelium se bere povinně dle cyklu A, B, C.

Slavnost Seslání Ducha Svatého

1. čtení je každý rok stejné.
2. čtení se čte z cyklu A, ale v cyklu B či C se může vzít alternativní dle daného cyklu.
Evangelium se bere povinně dle cyklu A, B, C.

Co s tím? 

1. Řídit se pravidlem, že "na praktické přípravě každé bohoslužby se mají svorně a pečlivě podílet podle misálu a jiných liturgických knih všichni, kterých se to týká z hlediska obřadů, z hlediska pastoračního nebo hudebního. Přípravu vede rektor kostela a mají být slyšeni i věřící ve věcech, které se jich přímo týkají." (Všeobecné pokyny k Římskému misálu, čl. 111).

2. Nezapomenout na slova svatého papeže Pavla VI: „Všechny tyto úpravy směřují k tomu, aby se vždy více u věřících vzbuzoval hlad po Božím slově,  který má pod vedením Ducha Svatého povzbuzovat lid nové úmluvy k dosažení dokonalé jednoty církve. Pevně doufáme, že při tomto novém uspořádání knězi i věřící zbožně-ji připraví svou mysl k večeři Páně a zároveň se budou hlubším rozjímáním Písma svatého den ze dne hojněji sytit slovy Páně. A tak se podle napomenutí II. vatikánského sněmu Písmo svaté stane pro všechny trvalým pramenem duchovního života, základem hlásání křesťanské nauky a jádrem všeho teologického vzdělání.“ (Apoštolská konstituce Missale Romanum).